از استاد پیشکسوت فیزیک ذرات تجلیل شد


از استاد رحیقی، استاد برجسته فیزیک ذرات و مدیر پروژه چشمه نور ایران تجلیل شد.

به گزارش ایسناعلاوه بر پنجمین کنفرانس شتابدهنده ذرات و کاربردهای آن، از پروفسور رحیقی، استاد برجسته فیزیک ذرات و سرپرست پروژه چشمه نور ایران تجلیل شد.

پروژه ایران چشمه نور (شتاب دهنده ملی ایران) بزرگترین مرکز آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ برای تحقیقات بین رشته ای در کشور است که هدف آن تولید تشعشعات سینکروترون با شدت بالا برای آزمایش های مختلف در فیزیک، شیمی، پزشکی، علم مواد و محیط زیست است. زیست شناسی، نانوتکنولوژی، داروخانه ها و … تایید شد.

بر اساس طراحی، چشمه نور ایران از یک حلقه ذخیره الکترون با محیط 528 متر تشکیل شده است که الکترون ها با انرژی 3 گیگاولت، جریان 400 میلی آمپر و گسیل 0.477 نانومتر در آن ذخیره می شوند.

نور تولید شده در خطوط پرتو در طیف گسترده ای از انرژی ها از مادون قرمز تا اشعه ایکس سخت با روشنایی بالا، قطبش دلخواه و انرژی قابل تنظیم، ابزار مناسبی برای آزمایش های مختلف در زمینه های مختلف علمی است که می تواند اطلاعات بسیار دقیقی در مورد جزئیات ماده ارائه دهد. ساختار افزایش در مقیاس اتمی و مولکولی.

طراحی و ساخت قطعات شتاب دهنده مانند تقویت کننده های فرکانس رادیویی حالت جامد، تفنگ های الکترونی ترموالکتریک، آهنرباهای دوقطبی و چهارقطبی، دستگاه های اندازه گیری میدان مغناطیسی و منابع تغذیه با پایداری بالایی در آزمایشگاه تحقیق و توسعه شتاب دهنده ملی ایران انجام شده است.

این همایش با حضور سخنرانانی از کشورهایی مانند اتریش و ایتالیا در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید