مخالفت بایدن با ارائه گزارش محرمانه درباره قدرت نظامی ایران به کنگره – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، «جو بایدنرئیس جمهور ایالات متحده قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را در بودجه سال مالی 2022 امضا کرد.

اما طبق بیانیه کاخ سفید که اندکی پس از امضای قانون توسط رئیس جمهور ایالات متحده منتشر شد، “جو بایدناین کشور با ماده ای در قانون که موظف به ارائه گزارش های دقیق از توانایی ها و فعالیت های نظامی و اقتصادی ایران است، مخالفت کرده است.

بیانیه کاخ سفید نقل شده است بایدن گفته می شود بخشی از قانون مربوط به ایران، دولت را ملزم به ارائه توضیحات کامل و مفصل درباره تحولات نظامی، انتقال نفت، پرتاب موشک و مواردی از این دست کرده است.

در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور از سازمان های اجرایی خواسته است که فقط گزارش های خاص را به کمیته های خاص ارائه کنند، زیرا این اطلاعات حاوی اطلاعات بسیار حساس طبقه بندی شده، از جمله اطلاعاتی است که ممکن است به منابع مهم امنیتی مرتبط باشد یا برنامه های اقدام نظامی آینده را فاش کند.

بایدن در این بیانیه آمده است: «قانون اساسی به رئیس جمهور این اختیار را می دهد که از افشای چنین اطلاعات حساسی جلوگیری کند تا به مسئولیت خود در حفاظت از امنیت ملی عمل کند. ما باید نظارت حیاتی و سایر وظایف قانونی مربوط به امنیت ملی و مسائل نظامی را انجام دهیم.»

رئیس جمهور همچنین گفت که معتقد است کنگره این درک مهم را خواهد داشت و امیدوار است قانونگذاران “با الزامات گزارش دهی قانونی برای برآورده کردن نیازهای کنگره و اطمینان از افشای غیرمجاز اطلاعات طبقه بندی شده مطابقت داشته باشند.”

مخالفت بایدن افشای جزئیات نظامی مرتبط با ایران در کنگره زمانی صورت می گیرد که مذاکرات با ایران در روز دوشنبه در وین از سر گرفته شد. هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها در نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا شروع به کار کرد.

در این نشست با حضور هیئت های ایرانی، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست همچنین درباره چگونگی ادامه مذاکرات بحث شد.

دیدگاهتان را بنویسید