مالیات بر عایدی سرمایه تکمیل شد



عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تکمیل طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: طرح مالیاتی تجار طلا، سکه، ارز و مسکن (مالیات بر عایدی سرمایه) یکشنبه هفته آینده (دی) تقدیم صحن مجلس می شود. 4) صید به دادگاه عمومی ارجاع می شود.

مجتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا، جذابیت و سودآوری بالای فعالیت های غیرمولد در مقابل فعالیت های مولد را یکی از تهدیدهای اقتصاد کشور و موانع اصلی تولید دانست و گفت: با توجه به احتمال فعالیت های غیرمولد در بازارهای خاص. املاک، خودرو، طلا و ارز، بدون پرداخت مالیات و با سود چندبرابر بر تجارت تولید وجود دارد. طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید نمی رود و رونق تولید را به دنبال ندارد.

وی حذف سفته بازی و فعالیت های غیرمولد را از اولویت های اصلی اقتصاد کشور خواند و افزود: این موضوع نقدینگی را از مسیر تولید منحرف می کند که برای جلوگیری و ممانعت از تولید باید با قانون مشخصی تصویب شود. مهمترین راه حل قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر تجارت طلا، سکه، ارز و مسکن است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت مالیات بر طلا، سکه، ارز و مسکن گفت: قطعا با قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه و اجرای صحیح آن، سایر فعالیت های سفته بازانه جذابیت کمتری دارد و نقدینگی کمتری جذب می شود. ” خواهد بود. در نهایت در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت ها و جلوگیری از نوسانات قیمتی و هدایت نقدینگی به سمت تولید در بلندمدت خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش کسری بودجه در سال های اخیر و تلاطم بازار دارایی، ایجاد مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر سوداگران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به سرعت پیگیری شود. در همین راستا کمیسیون اقتصادی بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار قرار داد.

توانگر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را تحولی بزرگ در اقتصاد دانست و گفت: این طرح در مجالس و دولت های گذشته با ابعاد ضعیف تری مطرح شده که هر بار به دلایل مختلف موفق نبوده است. نمونه آن تصمیم دولت در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ برای اخذ مالیات از صنعت مسکن یا مسکن بود که علیرغم اعلام آن، با نامه لاریجانی، رئیس وقت مجلس، لغو شد. در سال 1391 بر اساس لایحه اصلاح مالیات های مستقیم، وزارت امور اقتصادی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس تقدیم کرد که در سال 1393 به تصویب مجلس نرسید و در نهایت با نامه وزیر وقت راه و شهرسازی شهر توسعه و لاریجانی این مورد حذف شده است.

توانگر یادآور شد: باز هم نمایندگان طرح مالیات بر درآمد سرمایه در حوزه املاک در تیرماه 1397 پیشنهاد دادند که باز هم به نتیجه نرسید. این طرح هم اکنون در دستور کار مجلس یازدهم و پس از آن رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس مجلس قرار دارد. کمیسیون اقتصادی از ابتدای هفته جاری دو بار آن را بررسی کرده و یکشنبه هفته آینده رای نهایی در کمیسیون برای ارجاع به صحن علنی مجلس برگزار می شود.

وی در پایان با اشاره به استفاده از نظرات کارشناسان مرکز تحقیقات در این طرح، ابراز امیدواری کرد با بحث کارشناسی در صحن علنی، این طرح با غنای بیشتری به تصویب برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید