گوردون براون: افغانستان بزرگترین بحران بشردوستانه تمام دوران است



نخست وزیر پیشین انگلیس با اشاره به وضعیت افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور گفت که جهان غرب “رویای رفتن به سوی بزرگترین بحران انسانی تمام دوران را دارد”.

به گزارش ایسنا، گوردون براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا در بیانیه ای به تایمز هشدار داد که افغانستان در “پرتگاه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی” قرار دارد و از جامعه جهانی خواست تا بزرگترین کمک های بشردوستانه را به کشوری در این کشور ارائه کند. کشور توزیع خواهد کرد.

براون گفت که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، از جمله یک میلیون کودک در معرض خطر گرسنگی هستند.

او به ارقام سازمان ملل متحد و صندوق بین المللی پول اشاره کرد که می گوید اقتصاد افغانستان در سال آینده بین 20 تا 30 درصد ضعیف تر خواهد شد. براون این اعداد را “بی نظیر” نامید.

این سیاستمدار سابق بریتانیایی گفت: اخیراً هیچ کشوری از چنین فقر جهانی رنج نبرده است که احتمالاً افغانستان را عزادار کند.

براون گفت: «جالب است که در حالی که تقریباً همه شهروندان افغانستان محکوم به این سرنوشت هستند، همه مجامع بین المللی قول داده اند که به «اهداف توسعه پایدار» دست یابند و فقر مطلق را تا پایان دهه جاری ریشه کن کنند.

وی گفت: در شرایط فعلی به جای ریشه کنی «فقر مطلق در سراسر جهان» کشوری خواهیم داشت که فقر مطلق در آن سوخته است.

نخست وزیر پیشین بریتانیا در ادامه گفت که اثرات بحران فقر در افغانستان بر اروپا نیز تأثیر خواهد گذاشت، زیرا هزاران افغان گرسنه بین گرسنگی و ترک کشور مهاجرت را انتخاب می کنند.

او همچنین هشدار داد که دست روی دست گذاشتن جهان غرب پس از خروج از افغانستان در ماه اوت، “سوء استفاده از تلخی افغان هایی که از غرب شکایت دارند، آتشی که ما را فرا خواهد گرفت” را به آتش کشیده است.

براون خواستار کمک 4.5 میلیارد دلاری از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) برای رسیدگی به این بحران در اسرع وقت شد. این بودجه برای کمک های بشردوستانه به 22 میلیون نفر از آسیب پذیرترین شهروندان افغانستان استفاده خواهد شد.

وی گفت: «جنگ در افغانستان چندین تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه داشت. ارائه 4 میلیارد دلار بودجه برای جلوگیری از قحطی در این آرامش پیش از طوفان واقعاً از توان ما خارج است.

براون در پایان گفت: «این تراژدی پیش بینی شده نمی تواند یک تراژدی حل نشدنی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید