عرضه منفی در بورس کاهش یافته، ثبات افزایش یافته است!



یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: این بازار در تلاش برای تثبیت خود است و کاهش عرضه نوسانات منفی در بازار حاکی از بازگشت ثبات به این بازار است تا بتوان سود و بازدهی را در پایان سال پیش بینی کرد.

حسن کاظم زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که در تلاش برای تثبیت خود است، توضیح داد: به عبارتی بازار پس از تجربه افت شدید و بازگشت از آن نزول در حال آزمایش است. قیمت ها ثابت هستند تا ببینیم عرضه و تقاضا چگونه است. سهامداران به یکدیگر نگاه می کنند تا ببینند آیا می توانند به قیمت های موجود در هیئت مدیره اعتماد کنند یا اینکه قیمت ها دوباره کاهش می یابد.

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که دامنه نوسانات به ویژه دامنه نوسانات منفی سهام در این روزها کاهش یافته است، اگر قیمت سهم یک ماه قبل در طول روز از مثبت دو به منفی پنج رسید، عرضه سهام. نوسانات این روزها کمتر است و در محدوده دو تا سه درصد در نوسان است که نشانه خوبی از حرکت بازار به سمت ثبات است.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره تاثیر ده تصمیم اخیر دولت بر بازار اظهار کرد: اقدامات ده گانه بازار سرمایه مصوب ستاد اقتصادی دولت دو ویژگی اصلی دارد، اول اینکه تدریجی است، نمی تواند تغییر خاصی در بازار سرمایه ایجاد کند. بازار به یکباره و آثار آن به مرور زمان در بازار مشخص می شود. ثانیاً این اقدامات باعث بی ثباتی و ثبات بیشتر بازار می شود. در واقع دولت اقداماتی را انجام نخواهد داد که منجر به رشد شاخص شود، بلکه وظیفه دولت است. تلاش برای شکستن رکورد، و زمانی که تنش مثبت وجود دارد باید از تشکیل حباب جلوگیری کند.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه بازار نسبت به دو ماه گذشته ثبات بیشتری داشته است، گفت: برآیند متغیرها شرایط باثباتی را در آینده بازار نشان می دهد. البته باید تعریفی از شرایط پایدار داشته باشیم. شرایط پایدار شرایطی است که در آن تصمیم برای خرید و فروش افراد بیشتر بر اساس متغیرهای مربوط به همان سهام و صنعت است تا بر متغیرهایی که خارج از کنترل یا ترس و تنش هستند.

وی در خصوص شرایط بازار تا پایان سال گفت: در شرایط فعلی انتظار ثبات از بازار است مگر اینکه اتفاقی بیفتد که تحت کنترل هیچکس نباشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه اخیراً شاهد واکنش های منفی بیشتری در بازار بوده ایم، ثبات می تواند شرایطی را ایجاد کند که در پایان سال شاهد سود و بازدهی باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید