بازار مسکن به دلیل کاهش قیمت ها رونق گرفته است



یک کارشناس بازار مسکن گفت: پس از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، بانک ها و افرادی که مسکن انباشته کرده اند تا حد زیادی آپارتمان را به بازار عرضه می کنند و بعضاً زیر قیمت می فروشند که یکی از دلایل رشد است. از معاملات ماه های اخیر».

ایرج مقام معظم رهبری در گفت وگو با ایسنا اظهار داشتند: افزایش نسبی. معاملات مسکن در تهران در نوامبر و دسامبر، دو علت می تواند داشته باشد. یکی اینکه پس از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و فشار به بانک ها برای خروج از شرکت، بسیاری از واحدها، ارگان ها و بانک ها اقدام به عرضه واحدهای خود در بازار کردند. بانک ها سرمایه گذاری زیادی در بخش املاک و مستغلات کرده بودند و سعی کردند واحدهای خود را حتی زیر قیمت تمام شده بفروشند.

وی افزود: دلیل دیگر نزدیک شدن عید است و کسانی که دست به دست هم داده بودند تا برنامه های دولت را ببینند وارد بازار شدند. دولت نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود دارد اما بنا به دلایلی از جمله تامین زمین مورد نیاز خود زمان می برد. بنابراین کسانی که در ماه های پایانی سال قصد خرید خانه را دارند اقدام به خرید می کنند.

وی گفت: در حال حاضر به نظر می رسد اکثر خریداران مسکن مصرف کننده هستند. برخی ممکن است برای سرمایه گذاری خرید کنند اما عمده نمی روند زیرا اگر بیش از سه ماه واحد خود را خالی نگه دارند، مشمول مالیات می شود. ممکن است برخی دلالان الان آپارتمان بخرند و قبل از عید بفروشند.

رهبر معظم انقلاب در تشریح وضعیت آتی بازار مسکن گفت: به نظر من اگر دو برنامه کلیدی دولت شامل مذاکرات بین المللی و طرح نهضت ملی مسکن موفقیت آمیز باشد، می تواند در افزایش ساخت و ساز و افزایش معاملات موثر باشد. چون بخش خصوصی هم وقتی می بیند دولت مسکن به بازار عرضه می کند، تشویق می شود که املاک خود را بفروشد. این می تواند به ثبات و حتی برخی کاهش قیمت منجر شود.

وی تاکید کرد: صحبت از احتمال تثبیت یا کاهش قیمت مسکن به دلیل تورم عمومی است. درست است که مسکن ظرفیت رشد قوی قیمت را ندارد اما اگر تورم داشته باشیم قطعا نرخ رشد مسکن حداقل یک سوم تورم خواهد بود. در مورد سه ماه آینده منتهی به پایان سال می توان گفت که چنین افزایش قیمتی نخواهیم داشت و آن روند کند در بازار مسکن است.

بر اساس گزارش مالیات بر خانه های خالی مصوب 6 آذرماه 1395 وزارت راه و شهرسازی، فرصتی برای معرفی خانه های خالی در پایان آذرماه سال جاری فراهم شد. در حالی که این وزارتخانه ادعا می کند اطلاعاتی را برای 2.3 میلیون خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است، سازمان امور مالیاتی می گوید آنها این اطلاعات را دریافت نکرده اند. این در حالی است که سامانه املاک و مسکن به دلیل مشکلاتی نمی تواند اطلاعات مسکن را برای شناسایی خانه های خالی و مالکان آنها ثبت کند. در نهایت کمیسیون اصل 90 مجلس در پایان این اختلاف اعلام کرد که با توجه به ضریب امنیتی پایین سامانه املاک و مسکن در پی حمله سایبری در تابستان گذشته که منجر به تعطیلی دو ماهه این سامانه شد. سیستم های امن با مرکزیت وزارت ارتباطات و ایجاد فناوری اطلاعاتی که هنوز طراحی و تحویل وزارت راه و شهرسازی نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید