سیستم ایمنی بدن مادر می تواند این بیماری را در دوران بارداری تشخیص دهد



مطالعه جدید محققان نروژی نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن مادر می تواند بیماری بارداری را تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از هندوستان تایمز، بارداری از همان ابتدا یک چالش برای سیستم ایمنی مادر است زیرا نیمی از ژن های جنین برای بدن او بیگانه هستند.

سیستم ایمنی باید تحمل جنین و محافظت از مادر و جنین در برابر عفونت ها را متعادل کند. در دوران بارداری، تعادل ایمن بین مادر و جنین برقرار می شود.

گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) التهاب در دوران بارداری را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آنها رفتار سیستم ایمنی در دوران بارداری را روشن می کند.

این مطالعه 707 زن با بارداری طبیعی را که فرزندانی کاملا سالم به دنیا آوردند مورد بررسی قرار داد.

هاگن جارموند، یکی از محققان این پروژه، می گوید: “سیستم ایمنی ما توسط گروهی از مولکول های سیگنال دهنده سلولی به نام “سیتوکین” تنظیم می شود. این مولکول های سیگنال دهنده می توانند واکنش های ایمنی را تحریک یا متوقف کنند. ما تعدادی از سیتوکین های مختلف خون را با یک روش ساده بررسی کردیم. آزمایش خون از مادر بسیاری از سیتوکین ها در چندین نوبت در دوران بارداری نشانه ای از پاسخ ایمنی مادر به ما می دهد.

وی افزود: از آنجایی که در این مطالعه تعداد زیادی زن باردار سالم داشتیم، توانستیم استاندارد مورد نظر را برای نحوه رفتار سیستم ایمنی در دوران بارداری طبیعی پیدا کنیم.

آزمایش خون مادر اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت التهابی بدن، فشار روی جنین و علائم اولیه نقص ایمنی به دست داد.

محققان دریافته‌اند که فعالیت ایمنی در بارداری‌های طبیعی از الگوی خاصی پیروی می‌کند. سیستم ایمنی با افزایش فعالیت در طول سه ماهه اول بارداری مرتبط است، اما در سه ماهه بعدی کندتر است و در سه ماهه آخر، به خصوص زمانی که زایمان قریب الوقوع است، فعالیت بیشتری دارد.

جارموند معتقد است که مطالعه رفتار سیستم ایمنی در دوران بارداری طبیعی می تواند بسیار موثر باشد. وی گفت: تحقیقات ما می تواند مرجعی برای بررسی آنچه در مراحل مختلف بارداری طبیعی اتفاق می افتد باشد. با مقایسه نمونه های خون گرفته شده از زنان باردار، می توانیم ناهنجاری ها را خیلی سریع تشخیص دهیم. تشخیص زودهنگام می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا مادر شما در معرض خطر این بیماری است و نیاز به پیگیری دقیق تری دارد یا خیر.

جارموند چندین بیماری را در مادر یا جنین کشف کرد که منجر به ناهنجاری در پاسخ ایمنی می شود. وی گفت: تغییرات ایمنی شناسایی شده مرتبط با سیتوکین ها به قدری حساس است که اثرات چاقی و سیگار را در مادر نشان می دهد. اگر جنین کوتاه باشد، سیستم ایمنی بدن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و حتی ممکن است نشان دهد که جنین پسر یا دختر است.

این مطالعه نشان داد که زنانی که زودتر زایمان کردند، در اوایل بارداری فعالیت ایمنی به طور قابل توجهی بالاتری داشتند، اما با نزدیک شدن به زایمان، فعالیت ایمنی بدن آنها کمتر از مادرانی بود که اولین بارداری خود را داشتند.

محقق ماری استوکلند در این پروژه به بررسی گروهی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) پرداخت.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که با افزایش سطح هورمون های مردانه و تخمدان های مثانه همراه است. حدود 17 درصد از زنان در سنین باروری از این بیماری رنج می برند.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب قاعدگی نامنظم، افزایش وزن و افزایش رشد مو در صورت و بدن را تجربه می کنند و برای باردار شدن مشکل دارند. خطراتی که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را در دوران بارداری تهدید می کند شامل پره اکلامپسی، دیابت بارداری و زایمان زودرس است.

استوکلند نمونه خون 358 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و گروهی از زنان سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. او دریافت که زنان مبتلا به این بیماری فعالیت ایمنی بالاتری را نسبت به زنان سالم در دوران بارداری تجربه کردند و پاسخ های ایمنی آنها در طول سه مرحله بارداری متفاوت بود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که سیگار می کشیدند یا اضافه وزن داشتند، فعالیت ایمنی قوی تری نشان دادند.

هنگامی که محققان تغییراتی را ترسیم کردند که عوارض مختلف بارداری را مشخص می کند، متوجه شدند که باید به دنبال چه ناهنجاری هایی برای تشخیص پیشرفت بیماری در اسرع وقت باشند.

استاکلند گفت: ما معتقدیم افزایش فعالیت سیتوکین در زنان باردار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یک عارضه جانبی است که نشان دهنده استرس است و ممکن است در افزایش خطر عوارض نقش داشته باشد. امیدواریم تحقیقات بیشتر در مورد علل بروز عوارض جانبی و اقداماتی که می توان برای پیشگیری از آنها انجام داد، اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

پروفسور Ann-Charlotte Iversen، رئیس گروه تحقیقاتی، معتقد است که این مطالعات جنبه های هیجان انگیزی را نشان می دهد.

آیورسن گفت: درک مشخصات سیتوکین یک مطالعه بسیار حساس در مورد سیستم ایمنی است و ما اکنون درک بهتری از رشد طبیعی سیستم ایمنی در دوران بارداری و اثرات آن داریم.

وی افزود: وقتی تغییراتی را ترسیم کردیم که مشخصه عوارض مختلف بارداری است، متوجه شدیم که باید به دنبال چه ناهنجاری هایی باشیم تا بتوانیم در اسرع وقت پیشرفت بیماری را تشخیص دهیم. این روش حساس به ما این امکان را می دهد که بارداری های پرخطر را مطالعه کنیم تا بتوانیم وضعیت مادر و جنین را با دقت بیشتری دنبال کنیم. هدف ما همین است.

این تیم هنوز نمی‌دانند که آیا هر بیماری تأثیر منحصر به فردی بر پاسخ ایمنی دارد یا خیر. مطالعات تا به امروز، سیتوکین های غیر طبیعی را در موارد سندرم تخمدان پلی کیستیک و فشار خون بارداری در اوایل بارداری نشان داده اند.

این مطالعه در مجله Frontiers in Immunology منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید